Mission og visionMission og Vision Det tales meget om Mission og Vision. Her gennemgås hvad det er, og hvad det skal bruges til. Mission er en erklæring om en specifik organisations eksistensberettigelse. Missionen beskriver med andre ord, hvorfor en forening, virksomhed eller organisation eksisterer. Hvilket behov vi opfylder for kunder eller samfundet. Missionen angiver, hvilken opgave eller hvilke opgaver vi er sat i verden for at løse. Den siger der med, hvad vi skal, løse, men lige så meget hvad vi ikke skal løse. Den afgrænser os og skaber dermed fokus. Missionen indikerer dermed, hvad der er, og hvad der fremover skal være vores kernekompetencer. Missionen er altså det fundament organisationen og dens medlemmer bygger deres selvforståelse på. Vision komme fra latin og betyder drømmesyn – altså hvor ser vi os selv henne i fremtiden Vi skal sælge ideen til alle i organisationen. Visionen skal indeholde noget alle vil og kan stræbe efter Vi skal sælge visionen så godt, at alle vil med. Alle skal kunne se sig selv i den fremtidige organisation. Visionen skal fungere som en stærk fælles retning for hele organisationen. Mission: "At inspirere og udvikle dem, der skal bygge fremtiden" LEGO kommer med en uddybende forklaring: Vores vigtigste formål er at inspirere og udvikle børn til at tænke kreativt, ræsonnere systematisk og udnytte deres potentiale for at skabe deres egen fremtid og dermed udnytte menneskets uendelige muligheder. Det er jo noget alle kan tilslutte sig – både dem der er i organisationen og dem der står udenfor Vision: "At opfinde fremtidens leg” Også her kommer LEGO med en uddybning, som ingen kan være uenig i. Vi ønsker at være banebrydende inden for nye måder at lege på, nye legematerialer og nye forretningsmodeller for leg ved hjælp af globalisering og digitalisering. Det handler ikke kun om produkter, men også om at realisere det menneskeligt mulige. Kritik Vision og mission Det kan låse organisationen – det er svært og tager lang tid at få en nye mission og vision, så mange gange bliver de stående for længe. Forhold udenfor organisationen kan komme med tiltag som overses, da de bliver fortolket som værende udenfor missionen og visionen. Missioner og visioner skal egentlig være meget holdbare i forhold til ændringer i verden, men der kan ske så store ændringer socialt, økonomisk og innovationsmæssigt, at organisationen skal revurdere hele sin eksistens. Dette er ikke automatisk indbygget i hverken missionen eller visionen
|

