STEEPLE analysen - analyse af omverdenen

Baggrund

Steeple modellen er en omverdensmodel, hvor man analyserer en række forhold i den omverden, der omgiver ens virksomhed eller organisation. Den findes i flere varianter, herunder også PEST og Pestel. Forskellen er, hvor mange emner, der er med. Ophavsmanden til den oprindelige model er professor ved Harvard Business School.

Om modellen

Steeple er en forkortelse for en række akronymer i analysen af omverdenen.

Kort fortalt står bogstaverne for:

S – Social/demographic

T – Technological

E – Economical

E – Environmental

P – Political

L – Legal

E – Ethical

Steeple analysen har fokus på den mere overordnede strategi og er et vigtigt redskab for virksomhedens strategiske planlægning. Analysen fokuserer på de eksterne forhold, som kan påvirke virksomheden, og som virksomheden dermed ikke har kontrol over. Den er simpel at anvende.

De 7 områder i Steeple analysen.

Social/demographic

Henviser til de sociokulturelle og demografiske forhold i det land, hvor virksomheden befinder sig.

Det sociodemografiske område handler om kulturen, herunder værdier, holdninger og normer i et lands befolkning. 

Det er i samhandlen med andre lande vigtigt at sætte sig ind i deres kultur, så man kan agere og forstå de handlemønstre, den anden part har. Når vi taler om kultur har vi forskellige teorier, vi kan arbejde med i forhold til kultur, herunder Edgar Scheins kulturanalyse samt Geert Hofstedes kulturdimensioner.

Technological

Henviser til forskellige former for teknologisk udvikling, som kan være med til at optimere nogle virksomheder, men for andre kan det måske true deres eksistens. 

Den teknologiske udvikling går stærkt, hvilket betyder nye metoder til at producere varer og tjenesteydelser, nye måder at distribuere på samt nye muligheder for at kommunikere med kunder og kundemuligheder. Droner får fx større betydning i optagelse af video, overvågning, ved krig samt ved levering af pakker – for at nævne et par konkrete eksempler. 

Economical

Henviser til den samfundsøkonomiske situation i landet. 

Det økonomiske område øver indflydelse på, hvordan der gøres forretning samt mulighederne for fortjeneste. Det drejer sig om faktorer som den økonomiske vækstrate, valutakurser, rentefod, inflationsrente, samt virksomheders og privates købekraft – det vi også kalder for den disponible indkomst. 

Environmental

Alle virksomheder påvirker deres omgivelser på en eller anden måde – og er selv påvirket af den omverden, der omgiver dem.

De fysiske omgivelser er et af de områder, der de senere år har fået en markant øget betydning for virksomhederne. Det skyldes især opmærksomhed fra befolkningen og politikere omkring forurening, erkendelse af mangel på resurser og ønsket om at drive virksomhed på en etisk og bæredygtig måde. Der kommer løbende nye krav fra bl.a. politisk side med lovgivning omkring indberetninger, faktorer som kan placeres her men også under det politiske område. ESG rapportering, grønne regnskaber, CSR rapport ogde 17 verdensmål er blot nogle få eksempler på dette.

Political

Henviser til politiske beslutninger, der kan påvirke virksomheden i en enten positiv eller negativ retning. Politiske faktorer kan ligeledes henvise til politisk stabilitet i landet, arbejdsmarkedslovgivning, skatter og afgifter. Analysen af det politiske område fokuserer på, i hvilket omfang en dansk eller udenlandsk regering eller internationale organisationer griber ind i et lands økonomi m.v. 

Det kan være justeringer omkring import – og eksport politik, skattepolitik, lovgivning omkring arbejdsmarkedet, miljølovgivning, politisk stabilitet eller ustabilitet på eksportmarkeder m.v. 

Legal

Henviser til de love, regler og afgifter, som kan påvirke virksomheden. Legal står for lovgivning og dette område handler om forhold som ligestilling, arbejdsmiljø og sikkerhed, lovgivning omkring mærkning af produkter, krav til produktsikkerhed, forbrugerrettigheder m.v.

Kompleksiteten på disse områder kan være høj, når en virksomhed handler internationalt, idet der kan være store forskelle fra land til land. Det er fx ikke lige gyldigt, om Novo Nordisk skal have godkendt et nyt præparat i Danmark eller i USA.

Ethical

Henviser til etiske normer og værdier i landet, som kan påvirke virksomhedens adfærd. Etisk adfærd hænger sammen med virksomhedens CSR strategi. Etik handler også om bl.a. de markedsføringsmetoder, en virksomhed anvender. Bruges metoder, der ikke er i orden, kan virksomheden blive hængt ud, eller det kan medføre en begyndende lovgivning på området.

Den måde en virksomhed eller organisation rekrutterer og ansætter på, kan også være problematisk – det kan handle om ligestilling og lønforhold. 

Endelig kan vi nævne børnearbejde, som også er et etisk problem, og hvor virksomheder skal tænke på ikke kun egen praksis, men også hvordan deres underleverandører opfører sig. 

Kritik af modellen

Modellen er enkel og lige til at bruge. Til gengæld er der ikke en vejledning til, hvilke områder, der er vigtige at inddrage – det er en personlig vurdering.

 

Uddannelser

Vi anbefaler: