Diamanten - et værktøj til planlægning af kommunikation

Diamanten er en model udviklet til planlægning af kommunikation udviklet af Thomas Hestbæk Andersen og Flemming Smedegaard, Syddansk Universitet.

Det er en dialogisk model og ser afsender og modtager som lige vigtige i kommunikationen. Modellen har 10 facetter. Når man er kommet omkring disse 10 facetter, er man godt rustet i sit kommunikationsarbejde.

De 10 facetter er:

Dialog - kommunikation - kontekst - afsender - formål - emne - medium - genre - forløb - form -  Medier -  Evaluering - test.

Modellen minder i sin tilgang om Det Retoriske Kompas, som også er en model til planlægning og analyse af kommunikation. 

Forskellen på de to modeller er, at Det Retoriske Kompas sætter modtageren i midten som det centrale omdrejningspunkt ud fra tesen, at al kommunikation skal være tilrettet modtageren.

Derudover har Det Retoriske kompas kun 7 nåle. 

Diamantens 3 ekstra nåle handler om Evalueing, tekst og dialog. 

 

Uddannelser

Vi anbefaler: