PLC kurvenOm modellen PLC kurven viser et typisk forløb for et produkt fra vugge til grav. Altså fra produktet bliver opfundet og kommer på markedet, til det bliver taget af markedet igen. Kurven har to akser. På y-aksen, den lodrette akse - er det afsætning i stk og på x-aksen, den vandrette er det tid målt i dage og år. PLC kurven har fire forløbsfaser: introduktion, vækst, modning og nedgang. Introduktionsforløbet i kurven er ofte det sted i produktets liv, hvor det er dyrest for virksomheden. Det koster tid og penge at udvikle produktet før det kommer på markedet. Når produktet så er klar og skal introduceres på markedet, koster det mange penge i salg og markedsføring. Produktet er af gode grunde ikke kendt på dette tidspunkt, og markedsandelen er derfor lille og afsætningen lav selvom den ved en success-fuld marketing vil stige. Hvor hurtigt produktet bliver populært og hvor effektiv virksomhedens salgsindsats bliver afhænger i høj grad af den konkurrence, der finder sted på markedet. Forudsat introduktionsfasen er vellykket, så kommer produktet over i en fase med vækst. Vækstfasen er typisk karakteriseret ved høj vækst i salg og indtjening – det vi kalder afsætning på aksen, da produktet er blevet kendt og populært. Samtidig betyder den større volumen i salg, at virksomheden har mulighed for at udnytte lavere omkostninger pr produceret enhed ved den større mængde produkter. Det er imidlertid også en fase, hvor virksomheden stadig har behov for at investere mange penge i at promovere produktet.. I modningsfasen er produktet blevet stabiliseret på markedet forstået således, at virksomheden har opbygget en høj markedsandel for produktet, som virksomheden har stor gavn af. Opgaven er nu at bevare denne markedsandel med så få ressourcer som muligt. I denne fase er det også vigtigt for virksomheden, løbende at tilpasse produktet til forbrugernes præferencer. Dette sker ved løbende produktudvikling. På et tidspunkt vil markedet for et produkt blive mindre og produktet kommer nu ind i nedgangsfasen. Det kan ske ved, at markedet er mættet, og de forbrugere, der ønsker produktet har købt det. Det kan også ske, at forbrugerne pludselig skifter til en anden type produkt. Enten fordi konkurrenten har et, der er smartere eller pga den teknologiske udvikling. PLC modellen har fået kritik for, at den kun viser ét typisk livsforløb for et produkt. Dette forløb gælder ikke alle produkter. Der kan være forskellige varianter af kurvens forløb. I den nye kurve indtegnet her vises et typisk forløb for at modepræget produkt, som alle bare Må eje – en modedille - og derfor er der straks en meget høj vækst. Til gengæld bliver produktet lige så hurtigt uinteressant med en ligeså hurtig nedgang. Buffalo sko er et godt eksempel på dette. Det var sko med meget høj plateau sål som var en hit I midt 90-erne. PLC kurven og Boston modellen er naturligt koblet sammen, idet et produkt i Boston modellen typisk løber igennem de fire felter i rækkefølgen: Spørgsmålstegn for nye produkter, dette er lig introduktionsfasen i Plc kurven. Herefter bevæger produktet sig i stjerne feltet, hvilket svarer til vækst fasen i plc kurven. Herefter kommer produktet i malkeko feltet, som svarer til modning i plc. Til sidst ender produktet i hunden og lig med nedgang i plc kurven og dermed udfasning af produktet.
|
|

